ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
فازهای چهارگانه (معمول) مورد نظر برای استقرار استانداردهای سیستم های مدیریت:
فاز اول : شناخت وضع موجود سازمان ، بسترسازی و آموزش - شامل فعالیت های زیر:
· شناخت وضع موجود سازمان در مقایسه با الزامات سیستم مدیریت
· تشکیل کمیته راهبری و تعیین اعضای آن
· تعیین نماینده مدیریت در کیفیت
· اجرای گردهمایی های توجیهی برای کارکنان
· تعیین محدوده و دامنه استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمان
· تعیین اعضا و سازمان پروژه تدوین و استقرار سیستم مدیریت
· تدوین و بازنگری ماموریت ها، استراتژیها و اهداف سازمان
· بازنگری، تکمیل و تصویب مسئولیت ها و اختیارات کارکنان
· آموزش عمومی و توجیهی خواسته های سیستم مدیریت
· شناسایی و تخصیص منابع لازم برای اجرای پروژه
· آموزشهای تکمیلی و تخصصی متناسب با شرایط و ویژگی های سازمان
فاز دوم : طراحی و مستندسازی- شامل فعالیت های زیر:
· شناسایی،جمع آوری و دسته بندی مستندات موجود در سازمان (فرمها، گزارشها، مدارک مرجع، راهنماها، دستورالعملها و ...)
· شناسایی فرآیندهای اصلی و پشتیبان و تعین ارتباطات میان آنها
· شناسایی الزامات در ارتباط با فعالیت های سازمان و تعیین موارد استثناء
· بازنگری و تکمیل و به روزآوری مدارک
· ایجاد نظام شناسایی و کدگذاری مدارک وسوابق سازمان
· بازنگری و اصلاح نظام بایگانی و نگهداری مدارک و سوابق
· تدوین و اصلاح سیستم گردش کار و ارتباطات سازمانی (ترجیحاٌ به صورت فلوچارت)
· تنظیم و تدوین روشهای اجرایی برای تشریح فرآیندها و گردش کار عملیات
· تدوین و تصویب خط مشی کیفیت در چارچوب خط مشی کلی سازمان
· تنظیم و تدوین نظام نامه سیستم مدیریت
· تنظیم و تدوین دستورالعمل های کاری برای توضیح چگونگی انجام فعالیت های تخصصی
· بازنگری و اصلاح فرمهای موجود و تهیه فرمهای جدید متناسب با نیاز سیستم مدیریت
دامنه و گستره دستورالعمل ها بستگی به میزان آموزشها و درجه پیچیدگی عملیات و همچنین سازمان دارد.
فاز سوم : اجرای آزمایشی مستندات- شامل فعالیتهای زیر:
· توزیع مستندات و اجرای آزمایشی آنها
· آموزش و توجیه کارکنان در زمینه بکارگیری مستندات
· شناسایی و تدوین شاخص های اندازه گیری و قابلیت فرآیندها و تحقق محصول
· شناسایی و تدوین روشهای اندازه گیری قابلیت فرآیندها و تحقق محصول
· تدوین روش ها و شاخص های نظرسنجی از مشتریان و کارکنان و سایر ذینفعان
· تدوین روشها و شاخص های تعیین صلاحیت حرفه ای کارکنان
· تدوین روش های خودارزیابی سازمان
· دریافت گزارشها و بازخوردهای لازم از اجرای مستندات
· انجام اصلاحات در مستندات جاری بر اساس گزارش های دریافتی
فاز چهارم : استقرار نظام سیستم مدیریت و اجرای ممیزی - شامل فعالیت های زیر:
· تعیین افراد ناظر بر اجرای سیستم مدیریت
· اجرای رسمی و کامل سیستم مدیریت از طریق توزیع مستندات نهایی
· اجرای نظرخواهی و پیشنهاددهی در خصوص عملکرد سیستم مدیریت
· انجام خود ارزیابی سازمان بر اساس شاخص های مدون
· انجام بازنگری مدیریت از سیستم مدیریت براساس گزارشها و نتایج نظرخواهی و خودارزیابی
· تعیین ممیزان داخلی و تایید صلاحیت آنان
· اجرای برنامه های بازآموزی برای ممیزان
· تدوین چک لیستهای ممیزی براساس نیازمندیهای سیستم مدیریت
· اجرای برنامه ممیزی داخلی و تعیین مغایرتها و عدم انطباقها
· تعیین اقدامات اصلاحی و تاریخ اجرای آنها در چارچوب گزارشهای ممیزی
· اجرای اقدامات اصلاحی و پیگیری نتایج آنها
· انجام بازنگری مدیریت براساس گزارشهای ممیزی داخلی
· فراهم کردن مقدمات ممیزی خارجی
· اجرای ممیزی خارجی
طراحی، استقرار و اجرای فازهای چهارگانه مشروح در فوق براساس برنامه های زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه صورت می گیرد. انجام فعالیت ها و اجرای مراحل و فازهای پروژه مستلزم درگیری وسیع و همه جانبه تمامی مدیران و کارکنان سازمان است که این امر خود به دلیل ماهیت فرهنگی پروژه و ایجاد و توسعه عادتها و رفتارهای کیفیتی از ضرورت ویژه ای برخوردار است. بدیهی است به منظور اجتناب از روشهای آزمون و خطا و هدایت جامع و موثر پروژه استفاده از افرادی که دارای دانش فنی و تسلط بر کار سازمان هستند ضروری و مهم می باشد.