مشاور ایزو - صدور گواهینامه ایزو - گواهینامه دوره آموزشی ایزو - ایزو 9001 - دانلود مستندات ایزو - استقرار سیستم مدیریت کیفیت

مشاور ایزو - صدور گواهینامه ایزو - گواهینامه دوره آموزشی ایزو - ایزو 9001 - دانلود مستندات ایزو - استقرار سیستم مدیریت کیفیت

مشاوره، آموزش ایزو، استقرار و نگهداری سیستم های مدیریت کیفیت ISO14001, OHSAS18001, ISO9001 و صدور گواهینامه SGS و BV صادرات
مشاور ایزو - صدور گواهینامه ایزو - گواهینامه دوره آموزشی ایزو - ایزو 9001 - دانلود مستندات ایزو - استقرار سیستم مدیریت کیفیت

مشاور ایزو - صدور گواهینامه ایزو - گواهینامه دوره آموزشی ایزو - ایزو 9001 - دانلود مستندات ایزو - استقرار سیستم مدیریت کیفیت

مشاوره، آموزش ایزو، استقرار و نگهداری سیستم های مدیریت کیفیت ISO14001, OHSAS18001, ISO9001 و صدور گواهینامه SGS و BV صادرات

پرسش های متداول

در این قسمت مشاور ایزو سعی می کند به سوالات مطرح شده از جانب دوستان پاسخ دهد لذا خواهشمند است در صورت داشتن سوال بعد از مطالعه موارد پاسخ داده شده در ذیل در صورتی که به جوابی دست پیدا نکردید از طریق قسمت تماس با مشاور ایزو با مشاور ایزو در ارتباط باشید.

با تشکر

مشاور ایزو

 

 

تعداد سوالات پاسخ داده شده تا کنون : 19 مورد

 

1.ایزو (ISO) چیست؟

ایزو یا سازمان بین المللی استاندارد (International Organization for Standardization)، یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو بوده که مرکزیت این شبکه در شهر ژنو - سوئیس- فعالیت می نماید. این سازمان بین المللی یک سازمان غیر انتفاعی (غیردولتی) بوده که از اعضای مختلف وابسته به سازمانهای دولتی و غیردولتی تشکیل شده است. بنابراین ایزو مانند پلی است که درخواست عموم را به رضایت کسب و کار پیوند می زنداین سازمان دارای کمیته های فنی متعددی است که از طریق اجلاس تایید صلاحیت بین المللی (IAF) مدیریت می شوند. به عنوان مثال کمیته فنی (TC/176) در خصوص کیفیت، کمیته فنی (TC/207) در خصوص زیست محیطی و کمیته فنی (TC/34) در خصوص صنایع غذایی تحقیق و پژوهش کرده و اقدام به تدوین استانداردهای مرتبط می نمایند. وظیفه تدوین استانداردهای بین المللی ایزو با این کمیته های فنی می باشد.
این مرجع بین المللی نیز از طریق سازمانهای صدور گواهینامه (CB) نظارت بر عملکرد سازمانها و نهادهای متقاضی اخذ گواهینامه انطباق با الزامات استاندارد و در نهایت صدور گواهینامه استاندارد می نماید. ضمناً  IAF از طریق سازمانهای تایید صلاحیت (AB) بر عملکرد سازمانهای CB نظارت می نماید.

لازم به توضیح است ایزو را در یک کلمه یعنی "نظم" و در یک جمله یعنی "هر آنچه که می گویی بنویس و هر آنچه که می نویسی عمل کن".

 

2.متداولترین و پرکاربرد ترین استاندارد ایزو کدام است؟ آیا هر سازمانی و با هر فعالیتی دارای استاندارد خاص خود می باشد؟

متداولترین و پرکاربرد ترین استاندارد ایزو، استاندارد ISO 9001:2008 می باشد. این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را برای کسب رضایت مندی مشتری فراهم می آورد. بطور کلی هر سازمانی صرفنظر از نوع، اندازه و دامنه کاربرد می تواند الزامات این سیستم را برای اخذ گواهینامه اجرا نماید. بعنوان مثال شرکت های تولیدی مختلف، مهندسین مشاور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، کارخانجات مواد غذایی، کارخانجات لوازم خانگی، فروشگاه ها، آژانس های املاک، مراکز درمانی، کارگزاریهای بیمه، آزمایشگاه های تشخیص طبی، پیمانکاران ساختمان و ... همگی می توانند این سیستم را برای رسیدن به مقاصد خود پیاده سازی نمایند.

اما در این بین سازمان ایزو علاوه بر تدوین و انتشار این استاندارد عمومی، اقدام به تدوین و انتشار استانداردهای خاص برای فعالیتهای مختلف نموده است. موارد زیر می تواند نمونه هایی از این استانداردها باشد:

1-      ISO 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (قابل کاربرد در زنجیره مواد غذایی)

2-      ISO/TS 16949 سیستم مدیریت کیفیت (ویژه زنجیره تامین صنعت خودرو)

3-      ISO/TS 29001 سیستم مدیریت کیفیت (ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)

4-      ISO 13485 سیستم مدیریت کیفیت (وِیژه صنایع تجهیزات پزشکی)

5-      ISO 15189 سیستم مدیریت کیفیت (ویژه آزمایشگاه های تشخیص طبی)

6-      ISO/IEC 17025 سیستم مدیریت کیفیت (ویژه آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون)

7-      ISO 20000 سیستم مدیریت کیفیت در خدمات فناوری اطلاعات

8-      ISO 10006 سیستم مدیریت کیفیت (ویژه سازمانهای پروژه محور)

و سایر استانداردهای مدیریتی که می توانید وجود آنرا از این سازمان استعلام نمایید و در اینجا از ذکر آنها پرهیز می نماییم.

 

لازم به توضیح است سازمان ایزو جهت بهتر اجرا شدن برخی از فعالیتها نیز اقدام به تدوین استانداردهایی نموده است. موارد زیر را می توان در راستای این موضوع بعنوان نمونه بیان نمود:

1-      ISO 10015 سیستم مدیریت کیفیت- راهنمایی هایی برای آموزش

2-      ISO 10017 راهنمایی هایی برای ابزارهای آماری در ISO 9001

 

3.مزایای اخذ گواهینامه های انطباق با استانداردهای بین المللی ایزو بطور کلی چیست؟

·    ایجاد اطمینان در مشتریان و سایر ذینفعان درخصوص رعایت مسائل روز دنیا از ابعاد کیفیت/ایمنی/بهداشت/محیط زیست/ ...

·         ایجاد کنترل های مستمر بر فرآیندهای سازمان و کنترل روند شاخص های عمکلردی سازمان

·         بهبود ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی و همچنین ایجاد زبان مشترک در تعامل با شرکتهای داخلی و خارجی

·         ایجاد بستری مناسب برای بهبود کیفیت/ایمنی/بهداشت/محیط زیست/...

·         حفظ و ارتقاء سطح دانش فنی کارکنان در جهت انجام بهتر فعالیتهای مربوطه

·         پیشگیری از تولید محصول نامنطبق بجای اقدام برای رفع مشکل بوجود آمده

·         کاهش ضایعات و دوباره کاری ها در خط تولید

·         مکتوب شدن کلیه فعالیت ها بمنظور یکسان شدن اقدام برای هر کار و مدیریت دانش پرسنل

·         مکتوب شدن کلیه وظایف محوله به کارکنان و استمرار فعالیت کارکنان در صورت جابجایی و یا حذف آنها

·         نظارت و کنترل مستقیم مدیریت ارشد سازمان از طریق فرآیندها و کنترل های ادواری

·    نظارت و کنترل مستقیم نماینده مدیریت از طریق کنترل فرآیندها، کنترل های ادواری بازنگری مدیریت، ممیزی داخلی و ... .

·    بهبود عملکرد و افزایش بهره وری از طریق برنامه ریزی صحیح، اقدام تحت کنترل، کنترل اثربخشی نتایج و تحلیل آنها و تعریف اقدامات بعدی

·         کاهش میزان شکایات مشتریان و محصولات مرجوعی و همچنین افزایش میزان رضایت مندی مشتریان

·         عملکرد سیستماتیک و قابل پیش بینی در تمام ابعاد کیفیت/ایمنی/بهداشت/محیط زیست

·         نظارت بر عملکرد تامین کنندگان و ایجاد یک سیستم سودآور دوجانبه با آنها

·

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد